czwartek, 19 maja 2016

Przyszła na niego pora

Drożdżowe ciasto z rabarbarem i kruszonką (wegańskie)

Nareszcie doczekaliśmy się prawdziwej wiosny w kuchni. Już nie musimy się zbytnio zastanawiać jakich warzyw czy owoców użyć do przygotowania swoich posiłków. Na ryneczku pojawiły się truskawki i rabarbar, ale także szparagi, szpinak, botwinka, rzodkiewka i inne nowalijki. Uwielbiam ten czas i staram się go docenić jak najlepiej, gdyż nie trwa on zbyt długo. Zanim się obejrzymy już przyjdzie lato i będzie sezon na inne, ale równie smaczne warzywa i owoce. 
Rabarbar z truskawkami jak dla mnie najlepiej smakuje z drożdżowym ciastem albo po prostu zapieczone razem pod owsianą lub orzechową kruszonką. 
Dzisiaj przedstawiam wam przepis na najlepsze drożdżowe jakie jadłam. Nie jest bardzo słodkie. Słodycz jest dodana przez kruszonkę na wierzchu. A dodatek mąki orkiszowej wstrzelił się tu znakomicie. 
Nieświadomy "ulepszeń" dziadek, dla którego było przygotowane było ciasto, wcinał je z największą przyjemnością i wyróżnił na tle innych ciast, nawet tych z lokalnej cukierni.
Dla mnie chyba nie ma lepszej rekomendacji niż uznanie najstarszego pokolenia w mojej rodzinie.

Przepis na wegańskie drożdżowe ciasto z rabarbarem i kruszonką:

1,5 szklanki mąki pszennej chlebowej typ650/750
2 szklanki mąki orkiszowej
30 g drożdży
3/4 szklanki cukru trzcinowego
1 szklanka ciepłego mleka roślinnego
100 ml oleju rzepakowego
ok. 5 lasek rabarbaru
1/2 łyżeczki cynamonu
szczypta soli

1/3 szklanki oleju rzepakowego
1/2 szklanki cukru trzcinowego
1/2 szklanki mąki orkiszowej

Drożdże rozcieramy z cukrem na płynną konsystencję. Dodajemy łyżeczkę mąki i pół szklanki ciepłego mleka. Mieszamy i odstawiamy przykryte ściereczką na ok.15 min.

Mąki przesiewamy do miski, dodajemy resztę cukru i sól, mieszamy. Po podrośnięciu drożdży dodajemy je do suchych składników wraz z resztą cieplego mleka i olejem. Mieszamy, po czym wyrabiamy ręcznie ciasto ok.10 min do powstania gładkiego i nielepiącego się do rąk ciasta. Odstawiamy w cieplejsze miejsce do podrośnięcia na ok.1 godzinę.

W między czasie rabarbar myjemy, obieramy i kroimy w mniejsze kawałki. Zasypujemy cynamonem i łyżką cukru trzcinowego. Odstawiamy.

Po podwojeniu objętości ciasta, przekładamy je na kwadratową/prostokątną blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Posypujemy wcześniej przygotowanym rabarbarem i odstawiamy na kolejne 30 min do napuszenia. 

W międzyczasie przygotowujemy kruszonkę z oleju, cukru i mąki. W palcach rozrabiamy składniki jak na zwykłą kruszonkę. W konsystencji będzie bardziej mokra od tej z tradycyjnym masłem.
Rozgrzewamy piekarnik do 180 stopni.

Napuszone ciasto posypujemy kruszonką i wstawiamy do piekarnika. Pieczemy ok.40-50 min. Studzimy i podajemy.
Smacznego!




***
Dni lecą jak szalone. Coraz bliżej wakacji, coraz więcej roboty, coraz więcej emocji.

8 komentarzy:

  1. Drożdżowe z rabarbarem/truskawkami to jedno z moich ulubionych ciast! <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Bosko wygląda! Prześlij kawał(ek) <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Musi być cudowne :)
    U mnie truskawek jeszcze nie ma (w jednym miejscu dziś widziałam, ale takie błyszczące giganty, więc nie kupiłam), ale może jutro gdzieś znajdę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Drożdżowe ciasta mają coś w sobie <3 dla mnie smak dzieciństwa, szczególnie ze szklanką mleka :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda bardzo apetycznie! :-)

    Zapraszam na mojego bloga! :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny blog. Zapraszam do mnie http://zakamarkiprozyzyciaa.blogspot.de/

    OdpowiedzUsuń