poniedziałek, 14 września 2015

449. Sztuka drożdżowa.

Drożdżowe ślimaczki półpełnoziarniste z jeżynami i nutą kokosową


Pamiętam moje pierwsze drożdżowe poczynania. Porażki, zawody i nerwy. Teraz z ochotą zabieram się za zagniatanie ciasta. Aromat drożdży, nerwowe oczekiwanie na wyrośnięcie i cudowny aromat po upieczeniu. Dla tych rzeczy warto się wziąć za drożdżowe wypieki. Zawsze miałam do nich słabość, ale jako mała dziewczynka zadowalała mnie drożdżówka z pobliskiej piekarni. Dzisiaj już świadomie sięgam po nieco uzdrowioną wersję z ostatnimi sezonowymi owocami. 
Takie słabości to ja mogę mieć.


Przepis na drożdżowe ślimaczki półpełnoziarniste z jeżynami i kokosową nutą:
(ok.20 sztuk)

300 g mąki pszennej pełnoziarnistej
150 g mąki pszennej chlebowej + trochę do podsypywania
2 jajka
1 szklanka mleka
20 g drożdży świeżych
80 g cukru trzcinowego +  1 łyżeczka do rozczynu
100 g masła
szczypta soli

300 g jeżyn
spora łyżka oleju kokoswoego
2-3 łyżki wiórków kokosowych

Mleko podgrzewamy. Masło topimy. Drożdże kruszymy i zasypujemy łyżeczką cukru. Rozrabiamy, po czym dodajemy 2 łyżki letniego mleka. Odstawiamy na ok.10 min do wyrośnięcia.
W międzyczasie mieszamy mąki,cukier, szczyptę soli. Dodajemy rozczyn, resztę mleka, jajka i masło. Mieszamy drewnianą łyżką. Zaczynamy ugniatać. Ciasto wyrabiamy aż będzie z łatwością odklejać od ręki i będzie elastyczne.
Formujemy kulę i odstawiamy do wyrośnięcia na ok.godzinę.

Po tym czasie wyrabiamy krótko ciasto i rozwałkowujemy na duży prostokąt. Olej kokosowy topimy i łączymy wiórkami. Prostokąt z ciasta smarujemy olejem i posypujemy jeżynami. Zwijamy rulon. Tniemy go na ok. dwucentymetrowe ślimaczki. Aby zachowały ładniejszy kształt, każdego ślimaczka włożyłam w blachę od muffin. Przykrywamy ponownie i odstawiamy na ok.30 min.

Rozgrzewamy piekarnik do 170 stopni. Pieczemy przez 15-20 min. Studzimy i polewamy lukrem lub posypujemy cukrem pudrem.
Smacznego!


Zaczynam nowy tydzień. Nowe nadzieje i nowe możliwości. Kolejna kartka do zapisania. Na razie jest prawie pusta, więc mogę zapisać ją jak chce. Nikt mi nie będzie dyktował co mam napisać. To ja jestem pisarzem, który ją zapisze.

17 komentarzy:

  1. Chętnie poczekam na przepis. Kokos i jeżynki brzmią pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne dziś zdjęcia! Wiesz, że jesteś moją drożdżową mistrzynią i ja bym w życiu się za takie nie zabrała, chociaż... kto wie :* może też z ochotą będę zabierać się za zagniatanie jeśli będę miała dla kogo piec.. hej, ja Ci życzę pozytywnego myślenia i pewności siebie na ten tydzień, nie zmuszaj się do niczego, a w razie potrzeby - wpadnij zawsze na przerwie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. rewelacyjne te ślimaczki, milion razy lepsze niż każda drożdżówka!

    OdpowiedzUsuń
  4. Drożdżowe drożdżówki są najlepsze :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Super wyglądają,mnie chyba nikt by nie namówił żebym zabrała się za takie cuda :p

    OdpowiedzUsuń
  6. Dawno nie jadłam drożdżówek domowych, ale mi narobiłaś ochoty!

    OdpowiedzUsuń
  7. Życzę wspaniałej weny na ten nowy tydzień :* A takie słabości, to nie słabości :D

    OdpowiedzUsuń
  8. ja w kwestii drożdżowych dopiero raczkuję, ale może coś kiedys z tego będzie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dla mnie jesteś mistrzynią drożdżowych wypieków i chyba najczęściej je widuję u Ciebie, ale nie ma co się dziwić, skoro są takie pyszne <3
    zapisz tą kartę jak najlepiej :*

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnie drożdże nie lubią ;-) zazdroszczę takich pyszności z rana ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. O przepis oczywiście prosimy! :D
    Ostatnie słowa dają dużo do myślenia.. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. O mamciu, ale one idealne *.*
    Ze mną drożdże niestety tak dobrze nie chcą współpracować ;<

    OdpowiedzUsuń
  13. Pewnie ze chcemy przepis :D
    swietne slowa :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jesteś swoim własnym powieściopisarzem i to Ty decydujesz o tym jak piękne i kolorowe będzie Twoje życie :*
    Czekam z niecierpliwością na przepis, ale Ty chyba już o tym wiesz :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Pamiętasz jak mówiłam, że Twój blog mi się z drożdżami kojarzy? No właśnie, genialne drożdżówki *.*

    OdpowiedzUsuń
  16. Mmm, pyszne musiały być te drożdżóweczki :)

    OdpowiedzUsuń