poniedziałek, 22 czerwca 2015

Czas na małe co nieco #Drożdżówki na początek lata

Drożdżówki z truskawkami i kruszonką

Jako mała dziewczynka prawie codziennie zajadałam się drożdżówkami na drugie śniadanie lub na podwieczorek. O ile mogłam żyć bez czekolady i cukierków, tak słodkim wypiekom nigdy nie potrafiłam odmówić i teraz mi to chyba zostało. Jadam je oczywiście rzadziej, ale teraz to przynajmniej nie korzystam z tych kupnych, a piekę własne, pachnące drożdżówki. I nie ma nic lepszego niż aromat unoszący się podczas pieczenia i satysfakcja, gdy wszystko się udało. Bo kiedyś z tym drożdżowym ciasto nie było tak łatwo. Przeszłam wiele porażek z nim związanych i powoli dochodzę do perfekcji.

Przepis na drożdżówki z truskawkami i kruszonką:

2 i 1/4 szklanki mąki pszennej chlebowej
3/4 szklanki letniego mleka
3 czubate łyżki cukru
1 jajko
1 żółtko
1/4 łyżeczki soli
60 g miękkiego lub roztopionego masła
12 g świeżych drożdży lub 7 g drożdży suchych
4,5 łyżeczki bułki tartej (niekoniecznie, można pominąć)
400 g truskawek
1 jajko roztrzepane, do posmarowania bułeczek

pół szklanki mąki pszennej
5 łyżek cukru
1 opakowanie cukru wanilinowego (16 g), pominąć, jeśli używacie cukru z wanilią
60 g roztopionego masła
Wymieszać mleko, cukier, jajko i żółtko. Dodać mąkę wymieszaną z suchymi drożdżami (ze świeżymi wcześniej zrobić rozczyn), masło i sól. Wyrobić gładkie, elastyczne, nie klejące ciasto. Pozostawić w ciepłym miejscu, przykryte, do podwojenia objętości.
Po tym czasie ciasto ponownie krótko zagnieść i podzielić na 9 równych części. Uformować w okrągłe bułeczki, ułożyć na blaszce w sporych odległościach od siebie. Przykryć, pozostawić w cieple do podwojenia objętości.
Gdy bułeczki się wystarczająco napuszą, dnem szklanki zrobić w każdej wgłębienie, przyciskając szklankę mocno, praktycznie do samej blaszki (ciasto powinno być cienkie w tym miejscu), następnie we wgłębienie nasypać 1/2 łyżeczki bułki tartej, na końcu włożyć truskawki. Bułeczki posmarować jajkiem, posypać hojnie kruszonką.

22 komentarze:

  1. Domowe drożdżówki z truskawkami ? omomo <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Drożdżowe wypieki są najlepsze ❤️

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda idealnie. Akurat przechodziłam dziś obok cukierni i jak zobaczyłam to aż mi ślinka pociekła :]
    Ale ta Twoja wygląda sto razy lepiej :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wpadam na taką! Jest idealna!! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wielki uśmiech zagościł na mojej twarzy kiedy zobaczyłam je na snapie :) No i muszę powiedzieć, że na obu weselach wyglądałaś przepięknie ! Buziaki !

    OdpowiedzUsuń
  6. Wyglądają cudnie! :) Na snapie juz mnie kusiły, teraz to jeszcze bardziej... :D

    OdpowiedzUsuń
  7. i każdy kęs przenosi w świat dzieciństwa...:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jaka pulchna i mięćiutka! :) Wygląda tak jak powinna się prezetnowac idealna drożdzówka ! :D I jeszcze z truskawkami ! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Musiałą być wspaniała!
    polarois.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. tak mnie skusiłaś tymi drożdżówkami, że prawdopodobnie na dniach tez coś upiekę ;D

    OdpowiedzUsuń
  11. Ale wilgotna... przemawia do mnie wręcz, uwielbiam drożdżówki, a nigdy ich nie piekłam :( :D

    OdpowiedzUsuń
  12. jak tylko zobaczyłam na snapie od razu się w nich zakochałam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Wiem coś o tym. Domowym nigdy nie odmówię, a zapach nieziemski jest! :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Chyba nie jestem jeszcze na tyle gotowa, aby stawić czoła drożdżówce :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Wygląda pysznie, ale ja nie jestem w stanie aktualnie nawet patrzeć na słodycze, więc podziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  16. Drożdżowe wypieki są wymagające, ale pyszne! ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ta kruszonka <3 Nie wiem, co ma w sobie ciasto drożdżowe, ale ja mogę jeśc je bez ograniczeń :D Byleby bez lukru fuj.

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam drożdżówki, Twoje wyglądają cudownie :)

    OdpowiedzUsuń