niedziela, 11 stycznia 2015

291. Nowe oblicze chałki.


Żytnia mini chałka podana z domową konfiturą z czerwonej porzeczki i kremem pierniczkowym


Ostatnio zajadałam się moją pierwszą domową chałką przypominającą smaki z dzieciństwa. Dzisiaj też mam dla was chałkę, ale odmienioną. Ta wersja jest nieco uzdrowiona i jednoporcjowa. Smakuje inaczej i jest mniej puszysta niż tradycyjna, ale i tak smak jest niepowtarzalny. Naprawdę warto spróbować. A skorzystawszy z wczorajszego rozgrzanego piekarnika, upiekłam ją już wieczorem. Dzisiaj zaoszczędziłam na czasie, bo zaraz lecę na busa i jadę do babci. Chwila relaksu mi się przyda przed nowym tygodniem. No i odwiedzę mojego kudłatego przyjaciela. Dla niego warto tam wracać.

Przepraszam za jakość zdjęć. Było strasznie wcześnie.


Przepis na żytnią mini chałkę:
60 g mąki żytniej
35 g mąki pszennej tortowej
1 żółtko
10 g świeżych drożdży
10 g masła
50 ml mleka
3 łyżeczki cukru
szczypta soli

Mleko podgrzewamy. Z drożdży, łyżeczki cukru, łyżeczki mąki pszennej i mleka robimy zaczyn. Odstawiamy na 15 min do podwojenia objętości. W międzyczasie przesiewamy mąki i mieszamy je z resztą cukru u solą. Rozpuszczamy masło. Bełtamy żółtko. Gdy zaczyn wyrósł, dodajemy go do mąki wraz z masłem i 3/4 żółtka. Wyrabiamy gładkie i elastyczne ciasto. Odstawiamy na godzinę do wyrośnięcia. Po tym czasie dzielimy ciasto na 3 części i formujemy wałeczki. Zaplatamy warkocz i odstawiamy na 20 min do napuszenia. Rozgrzewamy piekarnik do 170 stopni. Chałkę smarujemy resztką żółtka i posypujemy sezamem/makiem/płatkami migdałów. Pieczemy przez 25-30 min na złoty kolor.
Smacznego!

19 komentarzy:

  1. Ale fajny pomysł na chałkę ^^
    To miłego dnia ci życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mąką zytnia 720 ?

    OdpowiedzUsuń
  3. Oo, chałki jednoporcjowej to ja jeszcze nie widziałam... Może w końcu uda mi się zrobić! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Cuuuudna! Chyba spróbuję takią upiec w wersji bezglutenowej. Jak nie wyjdzie, to tylko 100 g mąki, nie 500 ,;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ojej, chałka... Aż mi ślinka cieknie ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda naprawdę pysznie ^^ ah takie śniadania to można jeść ^^

    OdpowiedzUsuń
  7. malutka, a jaka urocza i przepiękna! już sobie wyobrażam ją ze smakiem i tego dżemu, i tego kremu..
    w takim razie udanego dnia:*

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda przepysznie! Jak dobrze smakowałaby z dżemem od mojej babci *.* Na pewno ją upiekę!c:

    OdpowiedzUsuń
  9. Śliczna :) Uwielbiam chałki!

    OdpowiedzUsuń
  10. Chałka najbardziej smakuje mi z masłem ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękna ta chałka ;)
    Udanego dnia! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. oczarowałaś mnie, wyszła Ci taka jak z piekarni!

    OdpowiedzUsuń
  13. Pięknie zapleciona! Porywam przepis, bo narobiłaś mi na nią ogromną ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda tak perfekcyjnie! Porywam przepis i koniecznie kiedyś upiekę :)

    OdpowiedzUsuń
  15. O matko, jaka świetna, jednoporcjowa chałka! :)

    OdpowiedzUsuń